fbpx

Je zou het nog niet zeggen als je mij zo ziet zitten maar het is nu echt al september. Met “de R weer in de maand,” zoals mijn moeder altijd zei zodra september begon. Dat betekende voor mij dat ik levertraan en vitamines moest nemen om mijn weerstand te versterken.

Waar komt die ‘R in de maand’ traditie vandaan?

Je zou denken dat de R nu niet meer zo belangrijk is. Tegenwoordig kunnen we het hele jaar door verse groenten en fruit kopen en onze weerstand verbeteren door gezond te eten. Vroeger was het in de herfst en winter moeilijker om aan verse groenten en fruit te komen, en daalde onze weerstand. We aten meer voedsel uit blik en minder fruitsoorten. Levertraan en een multivitamine was de manier om griep en vermoeidheid op afstand te houden.

Maar hebben we nog steeds extra vitamines nodig?

Is de vraag. Ja, toch wel. Stress is een constante factor met onze drukke levens, van werken in een leuke baan, het zorgen voor kinderen, je wilt ook nog wat aan sport doen. Daarnaast heb je je sociale activiteiten en grote kans dat je ook mantelzorger bent. Stress vreet vitamines en trekt aan onze weerstand. Dit alles maakt ons vatbaarder voor virussen en griepverschijnselen. Het is een slimme zet om in de herfst en winter wat extra vitamines te nemen om je lichaam gezond en sterk te houden.

Tijdens het vers koken van maaltijden gaan er namelijk aardig wat vitamines verloren, en moderne landbouwgrond is minder rijk aan mineralen dan vroeger. Daarom is het goed om te overwegen welke extra vitamines bij jouw situatie passen.

Hier zijn enkele vitamines die je een boost kunnen geven:

**Multivitamine**
Multivitaminen zijn handig omdat ze vitamine C en vitamine D bevatten, vooral belangrijk in de donkere dagen. Als je te weinig vitamines binnenkrijgt, kunnen vermoeidheid, duizeligheid, somberheid en andere ongemakken de kop opsteken. Denk niet alleen aan vitamine C en D, maar ook aan B1, B2, B6 en B12. Wist je dat bijenpollen maar liefst 98 verschillende gezonde stoffen bevatten, inclusief alle B-vitamines? Ik ben er dol op!

**Vitamine C**
Vitamine C is essentieel voor wel 12 verschillende processen in je lichaam, dus je kunt er niet snel teveel van binnenkrijgen. Het is o.a. goed voor je huid en helpt vermoeidheid tegen te gaan. Denk er eens over na om een vitamine C-tablet als een gezond snoepje te beschouwen, in plaats van een suikerrijk koekje.

**Vitamine D**
In de herfst en winter schijnt de zon minder fel, waardoor ons lichaam minder vitamine D aanmaakt. Als je minder buiten bent, kan een tekort ontstaan. Gelukkig kunnen we vitamine D ook een beetje uit voeding halen, zoals vette vis. Maar de meeste mensen, en vooral ouderen en mensen met een getinte huid hebben daar niet genoeg aan. En dan liggen tekorten op de loer met nare gevolgen.

**Levertraan**
Vroeger, als de ‘R’ in de maand zat, kregen velen van ons een lepel levertraan, hoe vies dat ook mocht smaken. Levertraan is nog steeds beschikbaar, maar tegenwoordig kun je ook dagelijks Omega 3-tabletten nemen. Ze zijn geurloos en niet synthetisch. Visolie is goed voor ons hart, onze hersenen, ogen en huid. Het brengt rust in je hoofd, en ik merk persoonlijk dat wanneer ik ze in de ochtend inneem, ik me beter kan concentreren. Zo heb ik er de hele dag plezier van.

Het is dus geen slecht idee om wat extra aandacht te besteden aan je vitamine-inname tijdens de herfst en winter, zodat je jezelf gezond en energiek kunt voelen.

Wat kun je nog meer doen om je weerstand op peil te houden?

  • Beweeg dagelijks minstens 30 minuten.
  • Eet gezond en gevarieerd.
  • Drink voldoende water om goed gehydrateerd te blijven. Zie ook Nazomertips voor je huid
  • Zorg voor voldoende slaap en een regelmatig slaapritme.
  • Beheers stress met rustmomenten en ontspanning.

Tot slot, vergeet niet om tijd door te brengen met je geliefden: een eenvoudige manier die effectief is om gezond en ontspannen te leven. Een gezonde levensstijl is de sleutel tot een sterke weerstand, vooral tijdens de herfst en winter.

In het volgende blog lees je waarom vitamine C zo belangrijk is en je er niet van buiten kunt

Neem gerust contact op wanneer je persoonlijk advies wilt welk supplement passend is in jouw situatie.

Mijn website gebruikt cookies en verzamelt informatie over jouw gebruik van de website zodat je zo goed mogelijk van de website gebruik kan maken. Bekijk de policy verklaring voor meer informatie over wat er met jouw gegevens gebeurt.

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.